tout prevu en provence

torsdag. efter att ha hektat mej till sebastiens residens tog det det hela sin början. väskor packades in och matsäcken togs fram. vi fick tidigt se prov på chaufförens vad han kallade dynamiska körteknik. det var med andan i halsen vi plockade upp sofie i pierrelatte. och fortsättningen det följde samma skräcktema. vi mötte pagus. mest troligt världens största hund. joel var inte överförtjust. det samtalades - eller i alla fall talades - med sebs morföräldrar. sen gav vi oss ut på äventyr. beundrade utsikten. fanns både kärnkraftverk och vackra dalar. men sedan hopades problemen. som joel styrde upp. kan oxå skådas på bild. olja hämtades och fylldes på med råge. vi kunde skönja rökmolnen på flera hundra meters håll och med jämna mellanrum bli påminda av ett tjutande från bilen. vi klarades oss levade till huset där det vankades mat - paella och casserolle petits-pois-carot åt mej. det åts ost och dracks vin. som det ska i frankrike. bilen verkade så gott som ha repat sig efter middagen o vi tog en sväng i omgivningarna. jättefint. sov vi sött trots att pagus fanns i huset.

fredag. påbörjades inte så tidigt som planerat. men vi kom i alla fall i väg och styrde kosan mot aix. stannade på vägen och spanade på lite arkeologiska utgrävningar - från utsidan. och knallade runt lite på gatorna där. det lunchades på flunch i carpentras.utnämnd till bästa restaurangen på resan. mer om det senare. i aix var det fint. väldigt gulligt. snobbigt och ganska turistiskt. men fint som sagt. vi gick lite vilse med hittade det viktigaste. vi såg st victoire på håll. och när kvällen började närma sej hamnade vi i cassis. helt underbart ställe. havet. stranden. måsjävlarna. vi såg huset där la crème de cassis utan tvekan måste bo. tänkte ockupera det men kom på bättre tankar när vi skulle ge oss iväg mot dagens slutmål. marseille. klockan var i alla fall tjugotvå när vi anlände till den smutsiga och våldsamma staden i söder. utan att ha ätit eller att ha någonstans att sova. det käkades pizza ca femtio meter från tågstationen. bästa servicen på resan. det bars fram bord och de log faktiskt mot oss. förgäves ringde vi runt till vandrarhem och hotell. men eftersom allt på den här resan redan var utstuderat av vår fransman hade han en reservplan som gick hem. etap var vårt mål och blev vårt hem för natten. toaletten var det roligaste nånsin. tyvärr finns den inte förevigad på kort .den var utformad så att man inte kunde stänga dörren när man satt ner. man hade knäna i korridoren. spännade planlösning.

lördag.  marseille skulle göras. o det med baugette i magen. snurrade runt i vieux port o kollade på fiskar och fiskare. fort och katedraler. solen sken. efter vår sightseeing på fastlandet gick vi hela vägen och hängav oss åt superturistandet. betalade hiskeligt dyrt för att åka till chateau d'if. där brunstiga måsar härskade och fick joel att frukta att han skulle bli våldtagen. mest imponerande med slottet/fängelset var att det bott en noshörning där. kollade runt på utsikten. betalade ännu mer för att gå in i slottet och kolla på en konstinstallation av en döende pirat. bland annat kan tilläggas. det var oxå i den här vevan jag började samla på svenskar. hela tio sällskap kom jag upp i under vår vistelse i marseille. pas mal. ngt mer förutseende denna dag skaffade vi sovplats redan klockan sju på kvällen för att sedan ge oss ut på jakt efter föda. men vi fick vänta. i nästan en hel timme innan vi fick in det vi beställt. vilket oxå var en besvikelse för de allra flesta. kom inte från restaurangen förrän vi midnatt. då skulle det ut och köras. åkte till en jättemysig liten hamn som tydligen ska vara väldigt känd i marseille. hur fint som helst iaf. satt och lyssnade på havet en stund innan det var dags att ge sej av. hem till ett annat etap hotell.

söndag. saker och ting tar alltid mycket längre tid när man turistar än vad man tror. vi skulle nämligen ha åkt till cassis och calanquerna på lördagen men det blev istället på söndagen. käkade frukost på stranden i solen. härligt. gav oss sedan iväg på en vandring som var betydligt kortare än vad vi trott. le chemin du petit prince. därifrån såg man vart st exupery försvann. lille prinsens pappa. här ngnstans tog mina batterier i kameran slut. eventuellt kommer jag fylla på med mer bilder senare... vi solade och badade faktiskt. två gånger. jättehärlig dag på stranden. sebastien flydde dock solen. hade skaffat sej är snajsig röd nacke dagen innan. fortsatte med lite mer sightseeing i marseille. var i bonne-mère. dvs jättekyrkan. mycket tjusig och hemskt fin utsikt över hela marseille. hungern tog, som vanligt, över och vi gav oss iväg för att söka föda. den här gången tog det nog priset. vi blev konstant förolämpade under kvällen och maten var minst sagt dålig. joel fick t.ex. samma soppa till förrätt som till huvudrätt. man hade bara lagt i ett par fiskbitar och en halv potatis. glassen till efterrätten var från gb och fortfarande i sitt papper när den kom till bordet. sanslöst. vi var riktigt nära på att sticka. men jag och sofie pallade inte och fick de andra att sansa sej. men det sved att betala. denna kväll hade vi inte lika stor tur med vårt boende. marseille var översvämmat av OM fantaster som skapade le bordel på gatorna. vi tvingades fara hela vägen till avignon för att logera oss. självklart på ett etap hotell.

måndag. startade med att jag vaknade upp och inte visste var jag befann mej. hade sovit hela vägen från marseille och var alldeles vimelkantig. fick mitt kaffe och det började klarna lite. vi for förståss till avignon för att dansa på bron. "sur le pont d'avignon, on y danse, on y danse". och besöka påvens palats. som utklassades av leksaksshoppen i nedervåningen där man sålde allehanda medeltida krigsmaterial. underlig kontrast. men så gillade ju påvarna krig oxå. det fick vi lära oss. gick runt med audio guide. sofie höll på att krevera i rum nummer sju. då var det bara arton kvar. men det var rätt mäktigt. och kul o se. i l'entracte, innan vi gav oss på dansen på bron gjorde vi ett nytt försök med restauranger. bättre denna gång. men min ratatouille, som jag fick sura mej till, var tyvärr kall. men man kan ju inte få allt. vårt sista turistmål var pont du gare. som vi misstänker är samma bro som den på fem-euro-sedlarna. detta är då en akvedukt. vilket sebastien påpekade ett antal gånger. maria hävdade dock att man haft biltrafik på bron - på sextonhundratalet. vi återvände till st paul - där morföräldrarna bor. vi var hungriga igen. väck inte den mormor som sover säger jag bara. hon for upp och skulle laga mat åt oss. det höll på att sluta i slagsmål när hon smög fram äggen så att seb inte skulle se. sjukt skoj. omelett med ost blev det. och pasta med ost. ost ost ost. på hemvägen lekte vi diverse lekar. t.ex en variant på tjugo frågor. pol pot hade försvunnit ur mitt minne. väl i lyon var klockan närmare två. resan var över.

themesongs: last night - p diddy
themes:  manger, att maria säger: la thème de ce voyage est...