la planète france

vaknade upp ur min dygnslånga dvala imorse. kände att det fanns miljoner saker att ta itu med. satte igång att städa, diska och tvätta. för att sedan ta itu med min tandläkar-räkning som uppgår i hela 21,43euro. nu vet jag vart ja ska ta vägen om jag har tandvärk. imorgon firas den franska segern i andra världskriget. så idag är en klämdag. borde ha vetat bättre. fransmännen tar varje möjlighet till en extra ledig dag. så det var stängt. och jag hade gått, för man måste faktiskt gå till platsen för att betala räkningen, hela vägen i onödan. men istället hamnade jag mitt i en marknad där det såldes alepo-tvål, gyllene skor och kroppsstrumpor. bland mycket annat. tog efter en uppfriskande tur på stan bussen till part-dieu och handlade mat. stack hem igen och tillagade sallad.


har under dagen roat mej med les miserables. vilket verkar gå åt pipsvängen. klyschorna haglar. språket är knackigt och slutsatserna obefintliga. eller väldigt vaga. fy. mer tid kan jag tyvärr inte lägga ner på den. har en massa grammatik att banka in i huvudet. förstår inte hur lätt den tar sej ut.


middagen hos maria vad minst sagt spännande. sebastiens diktatoriska sidor kom upp till ytan. det var nästan läskigt att se. sofie och jag höll oss i bakgrunden och hackade saker, för att det är lugnande att hacka saker, samt ruvade på äggen så att de skulle bli aioli-varma. efter tre timmar vad middagen klar att serveras. finkänslig som han är påpekade mourad att kocken misslyckats med aiolin. vilket han hade. det hela utartade i kladd-kaksbak och baccaleureat som inte tog slut förrän vid tre-tiden. då evakuerades lägenheten i en rasande fart, även av maria och joel. toaletten är nämligen ur funktion och därför är sofies lägenhet för tillfället begagnat som utehus. ändå hålls tillställningarna i lägenheten utan toalett. måste slutligen berätta om ytterligare en sak som gör frankrike så underbart. det handlar om pagus, sebastiens hund. hunden är född på s-året. dvs det år då alla franska hundar måste ha ett officiellt och registrerat namn som börjar på just -s. därför heter besten, offiiciellt, spagus. ca, c'est la france.

Kommentarer
Postat av: jag själv

det verkar som om min kommentars-funktion är ur funktion... har försökt kommentera hundra andra bloggar utan att det funkar - riktigt jobbigt..
misstänker nu att det inte bara är lena som haft problem...

2007-05-08 @ 15:57:25
Postat av: Anonym

fasen - det gick att skriva... bra det...

2007-05-08 @ 15:57:53
Postat av: Emmelina

Min blogg är med knasig, ser inte blogginläggen förrän jag loggar in! eMMa, jag saknar dej!! Har du mycket kvar i kursen nu eller är den snart klar!? Sj ligger jagefter en tenta och ska göra min allra sista 10 poängare i anatomi den 2 juni hua hua! :) 1000 kramar!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback