touriste - mais oui, pourquoi pas


torsdag.


stressade genom eftermiddagen. franska för invandrare. hämtade buss-biljetter. hämtade en bok jag bestämde mej för att inte läsa. hämtade ingela. tjugo minuter för sent. åkte till campanile och lämnade väskan. for hem till mej och käkade indiskt. gott. men inte så varmt. gick till "min" thé-salong. träffade maria, vitali och britta. det dracks thé och röktes vattenpipa. spännande. vi bestämde oss för att utnyttja den andra sängen som fanns i dubbelrummet på hotellet. mycket lyxigt. sov sött.

fredag.

bestämde oss för att gå på konsert. men jag hade fattat fel och konserten var inte där jag trodde. snopet. tog en sväng i parken och käkade crêpes. och kollade på en liten mås. och en massa andra djur. tigrar. var i orangeriet och kollade på konstiga växter. luktade på magnolian och strövade runt. bestämde med de andra, maria och vitali att vi skulle på muséeum. lumière. jag gillar det skarpt och ja tror de andra oxå var belåtna. därefter tog vi oss till bellecour och till pasta pino. drack rosé och käkade pizza. nice. därefter mötte vi sofie och joel på terreaux. drack vatten på leffes. sebastien kom oxå en sväng. sen for vi hem o sussade.

lördag.

skulle bara ha en sjal och kom ifrån hm med en nota på 2400:-. av misstag måste jag påpeka. handlade en hel del saker. en bikini. en tröja och lite av varje så där. killen slet med mitt kort som han inte fick att funka. tillslut betalade jag kontant. när jag kom hem upptäckte jag dock att pengarna dragits tre gånger. plus att jag betalade kontant. härligt. hoppas de inser sitt misstag. snart. ovetandes om detta gick vi till parken med en matsäck från carrefour. smaskens. bestämde oss för ett besök på musée de beaux-arts. det var trevligt. men vi orkade inte med hela. inte ens halva. gick hem till mej och hämtade kläder och diverse. gick på libanesisk restaurang. jättegott var det. drack medelhavsvin. och grät så restaurangägaren blev orolig. eftersom det var vitalis sista kväll tog vi oss till the smoking dog där de andra hade druckit ordentligt med öl. det var tydligen st patricks day. och det måste ju firas i frankrike. sa hej och hej då och åkte hem till part-dieu. åt choklad och drack nescafé. mums.

söndag.

stora planer för dagen. parc de lacroix laval. åkte dock mot en annan park med en sjö. men kom inte så långt när det visade sej att bussen bara gick under sommarhalvåret. tant pis. beslutade oss därför att följa den ursprungliga planen. kom fram vid ett. nästa tåg skulle gå vid tre. då gav vi upp. det var inte meningen att vi skulle dit. tog oss istället till amfiteatern på fourvière. solen sken och det  var härligt. picknickade och solade. fick en konsert av en kör från balkan. vackert. slumrade till i solen. tills den gick i moln. tog oss ner för kullen och fikade på ett litet fik vid metron. då kom regnet. trotsade det dock och gick och kollade på väggmålningarna på croix rousse. snurrade runt i asiatiska aff'ärer i vieux lyon i väntan på att restaurangerna skulle öppna. käkade traditionellt lyonnais-iskt. quenelle för ingela och löksoppa och chèvre till mej. åkte hem till choklad, kaffe och en dålig, dubbad amerikansk serie. härligt.

måndag.

shopping. part-dieu. det var riktigt skoj. hittade båda en massa saker. toppar, skärp, kjolar, vårjacka, skor, disk (min översättning på vaiselle). var jättenöjd. käkade sallad. och drack kaffe. orkade till fyra då vi stupade i säng på hotellet. skulle bara vila lite men det blev ett par timmar. det packades resväskor. kom från hotellet vid sju och åkte vår favoritbuss. ettan. till hotell de ville. hem till mej en sväng för att hämta saker som vantar och mössa. som skulle hem till sverige igen. på ngt underligt sätt var vi inte på pasta pino förrän vid nio. vart tog tiden vägen. var sjukt hungriga. och med lite tid och god vilja fick vi i oss jätteportionerna. men åkte heller inte därifrån förrän vid elva. galet. hemma strax innan tolv. sjukt trötta. men då hade vi ju bestämt att vi skulle äta chokladtårta. så det gjorde vi. eller mest jag. sen mådde jag pyton.

tisdag.

uppe med tuppen. sju. typ. käkade frukost och upptäckte nåt galet. det snöade. här skickar jag hem mina vantar i tron om att det är vår i lyon. så faller snö. skickade iväg ingela på flygbussen. saknar henne redan. det var helt underbart o ha henne här. hon betyder en massa för mej. ska plugga francophonie. det är förresten franska språkets dag idag. har jag läst i gp. det är härligt att sitta inne och uggla när det är kallt och ruggigt ute. har blivit utmanad av emmelina. jag antar utmaningen. men jag återkommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback