printemps à paris

image36hemkommen fran paris. har haft helt otroligt skoj. anlande i fredags vid tolvtiden. ramlade runt pa gare de lyon och fick tillslut tag i metrobiljetter och en karta varpa jag kunde ta mej till chatelet - les halles. det ar inte latt att shoppa loss med en stor ryggsack. inte sarskilt kul heller. hittade dock ett par skor. och det var trevligt. pa ngt satt gick tiden iaf och jag tog mej ut till cité universitaire dar jag traffade anna. vi gick hem och dumpade av packningen och hamtade sang och sa dar innan vi gav oss tillbaka ner i tunnlarna for att aka till rue de rivoli for att kolla in affarerna. kopte en varsin silver-topp. pa H&M forstass. motte evelin och katrin pa bastille. kakade gott, iaf jag och katrin, de andra var inte sa nojda, pa en mexikansk restarant i narheten. det regnade och var allmant javligt vader. efter en sangriha, en mystisk lasagne och en jattegod chokladtarta med guavasas begav vi oss hem till oss igen.

dagen darpa gick vi upp ganska tidigt och kakade frukost i det allmana koket. snodde rostbrod fran katrin. vi begav oss till chatelet och les halles an en gang for lite shopping. pa ngt satt fick vi tiden att ga. vi var pa le bon marché och spanade in allt som var alldeles for dyrt for oss. hungriga, trotta och lite griniga bestamde vi oss for att landa pa en restaurant inte langt darifran. det smakade jattegott. forutom att anna holl pâ att kvavas av osten var oxa hon nojd med maltiden. darefter akte vi hem igen och forsokte lugna oss lite. kakade choklad i mangder och jag forsokte bota min huvudvark med en massa kaffe. det misslyckades kapitalt. vi bytte om till var silvertoppar och gav oss ivag pa fashion show. motte melerie utanfor huset. hittade tillslut och kom in alla tre. fick ett glas vin i baren och spanade in modellerna. det var inget vidare drag och kladerna var inte ens jattespeciella. nar vi skulle ga fick jag dock ett visitkort fran en fotograf som tyckte jag skulle kontakta honom for ett jobb. alltid ngt.

akte darpa till champs elysées. gick in i louis vitton butiken. laskigt. skulle inte ha rad med en nyckelring dar. darpa motte vi katrin. skulle pa bio. kopte pa oss en massa pa monoprix och gick sedan och sag blood diamond. nu maste jag rekommendera alla att se den. den var helt otrolig. sallan man ser en film som beror pa det sattet. sa till alla: se den. det var hemskt att komma ut pa just champs elysées efterat. daligt samvete.

sondagen borjade tidigt. vi kladde oss och for till annas skola. dar skulle vi motas for att aka pa fashion show. och den har gangen pa riktigt. hade trott att jag kunde smyga mej in och vara lite osynlig. kolla pa nar de andra jobbade lixom. men icke da. forst akte vi buss till louvren. dar holls namligen elie saabs fashion show. jag fick ta evelins namnskylt och tilldelades en modell. tillsammans med anna som tur var. andades ut lite. vi fick instruktioner om hur vi skulle gora och de poangterande hur viktigt det var att vi inte messed up. nervost. sa jag synade var modells outfit mycket noga for att verkglien veta hur jag skulle ga till vaga. fem minuter innan start flyttade de mej till en annan modell. med andra klader. och utan ngn att forlita mej pa. mycket nervost. min model hette ana b, var fran ukraina och var jatte-bitchig. annas modell var tydligen valdigt kande, magdalena, hon avslutade showen och fick ett par skor. ville saaa sno klanningen min modell bar. hemskt snygg. alla var jattemagra. ngra trevliga. men inte min som sagt. darpa gick vi och at mat. avskrackta fran alla magra ben, bristningar och hariga ryggar. nar vi satt dar kom en japanska in. en av modellerna. och de tre japanska tjejerna bredvid oss blev helt galna och skulle ta kort och autograf och allt. ait heter hon. henne kanner vi. respekt.

darefter akte vi till moulin rouge. fran en udda yrkeskategori till en annan. sag kvarnen och sex-kvarteren. vi kopte godis och skyndade darifran. hittade sacre coeur och vandrade upp och in i kyrkan. fint. snurrade runt i montmartre lite och kollade in tavlorna och de mysiga kvarteren. at glass och flanerade mest. trevligt. darefter akte vi till saint germain des près och spanade var sartre och beauvoir brukade hanga. manga dyra affarer dar nu. inte som jag hade trott. men mysigt. promenade till saint sulpice dar vi spanade in rosenlinjen. trotta som bara den far vi hem och  agnade kvallen at tacos, sex and the city och for annas del broderier.

dagen darpa skiljdes vi at efter frukost. jag hade tankt mej en superturist tur till fots. skulle se allt. och det gjorde jag. borjade pa île saint louis. snyggaste vinkeln over notre dame. fotade flitigt och fortsatte med det aven inne i kyrkan. kollade pa mittpunkten. gick till marché de fleurs. kollade in den grona platten vi pont neuf. fint. knallade vidare och sag cour carré och louvren, place de la concorde och triumfbagen pa holl. motte anna pa tuleriers vid halv tva och vi tog promenerade tillsammans den sista biten till eifeltornet. haftigt att sta under det. gick till narmaste metro. coolaste utsikten over tornet. akte hem. vi skrev ut lite bilder och kopte lite mat pa hemvagen. sen var det i stort satt bara att packa vaskorna och ta ner sangen och aka igen. det var sjukt skoj men oj sa trott jag blev.

nu fortsatter aventyren har i lyon i stallet.

Kommentarer
Postat av: Lena

Mais qu'est-ce que c'est?? Har du varit i Paris?? Det har jag inte blivit informerad om några planer på! (Eller har jag det...?) Låter ju jättetrevligt ju!
Jag sitter här med min EGENGJORDA Chai Tea Latte - min värdmamma har köpt diverse grejer så man kan göra en själv. Mums!!
Alice i Underlandet-känsla = du känner dig plötsligt väldigt stor för allt är så litet. Mitt badrum är i ministorlek och med snedtak, hihi. :)
Jaha när kommer du då?? Blir det till sommaren? Hur länge stannar du i Lyon?
I morse var det -15 grader här. Jag som trodde det började bli vår när det var 13 grader varmt i lördags! Jädra skit!
Många kramar från Lena

2007-03-06 @ 21:03:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback