lycka är att simma i en blâ bassäng

min forsta kurs pa carbiria fick en dramatisk start. trots att jag gatt fel dagen innan envisades jag med att forsoka samma trappuppgang men en vaning upp. nar jag kom till dorren dar jag blivit inslappt dagen innan blockerades trappan av en man och en kvinna som minst sagt sag ut att ha ngt fuffens for sej. mannen hade armen uppkavlad och diverse sprutor och flaskor lag utbredda pa trappsteget. latt chockad tog jag mej forbi dem och upp i trapphuset. hittade ingen dorr och vande tillbaka. de fragade om jag ville ga forbi och jag ropade nej nej och sprang upp igen. det maste ju vara har ngnstans tankte jag. nar jag tillslut gav upp mitt sokande och passerade dem for andra gangen hade mannen sprutan I armen. kvinnan fragade mej vad jag letade efter och jag forklarade och sa att jag maste ha tagit fel trappuppgang. sa hej da och sprang vidare.

kom in till klassrummet med andan ihalsen och fick veta att den ena gruppen var installd pga for fa deltagare och att dagens klass skulle agna sej at att boja andra konjugationens verb i presens. ganska vardelost med andra ord. men men: choisissons. ska prova pa den andra gruppen imorgon. men da tar jag ratt trappuppgang direkt.

kom hem och laste en del om francophonie. den trakigaste delen. kollade pa bilderna i boken om auvergne som jag lanat pa biblioteket. vulkaner. vackert. at fruktsallad. skrev annu en planering. packade vaskan och beslot mej for att ga och simma. besteg croix rousse och snurrade runt ett tag, hann med ett besok pa monoprix, men hittade snart fram till piscine saint-exupéry. och oj vad jag ar lycklig. den ar jattemysig. det var en san skon stamning, lagom mycket folk, bla vaggar och en dagsform som var pa topp. jatteharligt. avverkade fyrtio langder och duschade lange. kruxet ar val kanske att kvinnor och man ar blandade och att i stort sett alla kabinerna saknar las. och man blir inte torr om man tvingas duscha med bikini.

darefter tog jag mej hem till maria dar man agnade sej at semlebak pa den stora semle-dagen. sofie hade improviserat fram en hemmagjord mandelmassa som inte gick av for hackor. minisemlorna atnjots efter en gourmet-middag, som sofie skulle ha sagt, bestande av linssoppa och monoprix-baugette med ost. inte alls fel. piérig var overfortjust och jublade nar han fick veta att om man inte ar svensk kan man ata semlor aret runt. lite som henrik med pepparkakorna.

hade fattat fel och det visade sej att det idag OL spelar. igar var en annan match som jag inte kande lika stark for. maria skulle hur som helst traffa guillaume for att se pa den, maria och joel, sebastien. jag och sofie gick var och en hem till sitt. jag tillbringade ngn timme at att lasa om franskan i magrheb. lyssnade hanford pa nar martin spelade fiol och hur stig-helmer hostade sans cesse. han kakar for ovrigt medecin mot toux grasse. fet-hosta. hihi.

nu pa morgonen har jag varit och fixat ett carte 12-25 och biljetter till paris. nasta helg far jag dit for att halsa pa anna. det ska bli skoj det. ska ligga i harttraning vad det galler paris nu i veckan. langtar.

och bara sa ni vet sa heter det askonsdagen for att man gar runt med kors av aska i pannan pa irland.
och fastan har inget med fangelsepraster att gora.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback